Vigantice - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Životní situace - Jak se bránit proti nevyhovujícím potravinám v obchodní síti

3. Pojmenování (název) životní situace

Jak se bránit proti nevyhovujícím potravinám v obchodní síti

4. Základní informace k životní situaci

Pokud spotřebitel zjistí v obchodní síti nedostatek, např. výrobek (potravinu, nápoj) zdravotně závadný (např. plesnivý), výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený česky, popř. neoznačený vůbec, nebyl spokojen s hygienou prodeje nebo výroby potraviny a chce zjednat nápravu, má možnost podat podnět ke kontrole na kterémkoli inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce (dále též "SZPI").

SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Podnět podává zejména spotřebitel; spotřebitelem se rozumí fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami.

Podnět ke kontrole však může podat i podnikatel.

Může se jednat o státního občana České republiky i o cizince.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Nevyhovujícím výrobkem musí být potravina, nápoj nebo surovina k výrobě potravin.

Pod kontrolu SZPI nespadá:

  • Výroba potravin živočišného původu a takový způsob prodeje potravin živočišného původu, kde v místě prodeje dochází k další zásadní změně těchto potravin (např. řeznictví). Kontrola výroby potravin živočišného původu je v kompetenci Státní veterinární správy České republiky.

  • Pokud se týká dozoru v provozovnách společného stravování (např. restaurace, jídelny, stánky s občerstvením apod.), je tento dozor rozdělen především mezi SZPI a orgány ochrany veřejného zdraví (mimo jiné i krajské hygienické stanice - KHS). Konkrétní provozovny společného stravování jsou pak přiřazeny ke kontrole buď SZPI, nebo KHS.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Na nedostatek upozorněte prodejce.

V případě, že nechcete nebo nemůžete zjednat nápravu přímo u prodejce, můžete se obrátit s podnětem písemnou (dopisem, faxem, e-mailem nebo prostřednictvím internetových stránek SZPI) nebo ústní formou (osobní návštěvou nebo telefonicky) na oddělení komunikace se spotřebiteli ústředního inspektorátu nebo přímo k územně příslušnému inspektorátu SZPI dle místa nákupu.

SZPI přijatý podnět zaeviduje, nejpozději do 30 dnů ode dne přijetí podnětu podateli potvrdí, že podnět ke kontrole přijala, a informuje jej, zda podnět využije ve své kontrolní činnosti.

Následně, pokud o to podatel požádá, SZPI v souladu s principem dobré správy podateli sdělí, jak bylo s jeho podnětem naloženo.

Pokud přiložíte k podnětu i vzorek nevyhovující potraviny, má tento vzorek funkci pouze orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Územní působnost inspektorátů SZPI je následující:

  • Inspektorát v Praze: Praha, Středočeský kraj;

  • Inspektorát v Táboře: Jihočeský kraj, Kraj Vysočina;

  • Inspektorát v Plzni: Plzeňský kraj, Karlovarský kraj;

  • Inspektorát v Ústí nad Labem: Ústecký kraj, Liberecký kraj;

  • Inspektorát v Hradci Králové: Královéhradecký kraj, Pardubický kraj;

  • Inspektorát v Brně: Jihomoravský kraj, Zlínský kraj;

  • Inspektorát v Olomouci: Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj.

Podnět ke kontrole můžete podat na odbory kontroly jednotlivých inspektorátů SZPI.

SZPI řeší většinou podněty na potraviny jiného než živočišného původu.

Výroba potravin živočišného původu a takový způsob prodeje potravin živočišného původu, kde v místě prodeje dochází k další zásadní změně těchto potravin (např. řeznictví), je v kompetenci Státní veterinární správy České republiky; veřejné stravování je v kompetenci hygienických stanic.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Na každém inspektorátu, včetně ústředního, je pověřen příjmem podnětů určitý zaměstnanec.

V případě, že podáte podnět, jehož vyřízení nepřísluší SZPI, bude tento podnět postoupen tomu orgánu dozoru, do jehož působnosti vyřízení podnětu náleží.

O skutečnosti, že byl podnět postoupen jinému orgánu dozoru, budete vyrozuměni.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Žádné dokumenty nejsou stanoveny.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Nejpozději do 30 dnů ode dne přijetí podnětu SZPI podateli potvrdí přijetí podnětu ke kontrole a informuje jej, zda podnět využije ve své kontrolní činnosti.

Následně, pokud o to podatel požádá, SZPI v souladu s principem dobré správy podateli sdělí, jak bylo s jeho podnětem naloženo.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

  • Státní veterinární správa České republiky - podněty ke kontrole na potraviny živočišného původu v místě jejich výroby a při jejich prodeji, pokud v místě prodeje dochází k další zásadní změně těchto potravin (např. řeznictví)

  • Orgány ochrany veřejného zdraví (příslušné krajské hygienické stanice) - podněty ke kontrole na závadnost pokrmů z veřejného stravování

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podnět ke kontrole můžete podat prostřednictvím elektronického formuláře, jenž je k dispozici na internetových stránkách SZPI.

Případný dotaz můžete podat taktéž prostřednictvím dalšího elektronického formuláře.

Dotazy i podněty lze také zaslat na e-mailovou adresu jednotlivých inspektorátů nebo přímo na adresu: info@szpi.gov.cz.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

 

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce, které může SZPI uložit subjektům, které uvádějí v obchodní síti do oběhu nevyhovující potraviny:

  • zákaz uvádění těchto potravin na trh,

  • uložení pokuty v následném správním řízení.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

  • Podezření z onemocnění způsobeného požitím zdravotně závadné potraviny

28. Popis byl naposledy aktualizován

29.09.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.